Saturday, 8 December 2012

mengenang budi

assalamualaikum,hye :3

(mengenang budi) wujudnya manusia turunnya nabi Adam kedunia. .bermula dari situlah manusia mempunyai keluarga,saudara  mara dan sewaktu dengannya. .kita semua mesti mempunyai ibu bapa kan ?tak kiralah diaorang ada harta ataupun tidak,tapi diaoranglah harta yang paling berharga yang kita ada. . korang boleh jamin tak,kalau mak bapak korang dah tua korang jaga diaorang ? tak kirala masa tu korang dalam keadaan macam mana pun ?memang susahkan kalau kita nak cari yang anaknye sanggup jaga mak bapak dyorang yang dah uzur. 1 antara 1000 dalam dunia nie. . bila dipikirkan balik 10 anak,mak bapak boleh jaga dengan serentak,inikan pulakk 10 anak nak jaga diaorang. .yang dua orang je. .dekat sinila kita sebagai seorang anak kena balas balikk budi diaorang..diaorang bukannye nakkan harta bertimbun2..tapi diaorang nakkan kasih sayang dan prihatian daripada anak2 diaorang..tu pun dah cukup untok diaorang. . tapi zaman sekarang apa dah jadi ? anak sanggup buang mak kat tepi jalan..memang sedih kalau kita tengok kat surat khabar..chewah. .heheh tapi betoila kan ?cubala hargai sikit ..bukan susah pun nak jadi anak yang baik kan ? kenapa mesti bila kita dapat tau yang diaorang dah tak ada kat dunia ni,baru kita nak menyesal ?banyak cara kalau kita nak balas balik budi diaorang , antaranya denga cakap diaorang. .memang kadang2 kita dengan diaorang tak sefahaman,diaorang asyik membebel dan anggap kita ni macam budak2..cuba kalau kita pikir positif..dyorang sebenarnya terlalu sayang kan kita..`korang pikirla sendiri..rendahkan sikit ego kita tu yang penting ^^


No comments:

Post a Comment