Wednesday, 26 December 2012

stress giler !.

assalamualaikum,hai ;)

amboii. . . banyakye sarang labah2. . ehh.lipas pun ade ? hahah lama jugakkla aku takk updte belog yang tak b'tauliah ni. . . hewwheww . korg da ready nk skolah minggu depan ? dah ada azam baru ke belom ? hahah kpda batch ''96'' tuu taon depan dah nak spm cikk kakk & cikk abg oii. . buat yang terbaikk oke ! ehh2 bukan pasal ni la aku nak cite. .tngokk la dulu tajuk ape untuk hari ni ''stress giler ! '' aku percaya semua orang kat dalam hidup dyorg mesti ada stress bukan ? walaupon kadang2. . kat malaysia ni rakyat dia takk terlalu stress sangat kalau nak d'bandingkan dengan org luar ngara tu. .aku nak share sikit mcm mana nak handle stress korg tu. . harap2 ia b'gunalah ye. . al maklumlah aku ni bukan ye pakar bebeno . . 


  • untuk org islam t'utamanya kalau stress ,rasa hati takk tenang or rasa terbeban, ambil air wuduk solat,berdoa kepada Dia..mintakk pertunjuk dekat Dia ..insyallah Dia akn tolong kita & hati punn jadi tenang. .yang penting jangan lupa siapa pencipta kita !
  • walau macam mana pun kita rasa tertekan,cuba latih diri kita bertenang dulu. .''tarikk nafas hembus nafas''
  • luahkan perasaan korg dkat kertas sbg cth tulis diari. . ataupun kalau korg takot ada org yg baca diari korg,tulis kat mana2 kertas..then koyakkn...sattel kn ? heheh
  • kalau perlu,muhasabah diri kita. . mungkin sesuatu perkara yg b'laku mungkin salah kita sendiri & jangan selalu menyalahkan org lain (berani b'tnggungjwb)
  • buang segala benda burukk yg korg simpan dalam hati. .buangkan jauh2 rasa benci,sakit hati & s'waktu dgnnya
  • jangan bertindak dengan menggunakan emosi tetapi bertindak menggunakan akal
  • selalu bersikap terbuka , memaafkan kesalahan org lain,insyallah hati akn jdi tenang
  • tidur

oke . aku rasa cukup kot setakat ni tip2 aku nak bgi dekat korg. .stetmant ni takk ada kene mngena dgn s'siapa pun..sekadar b'kongsi. . kalau ada yg terasa aku nak mntakk maaf ye :) bak kata p'ptah ''buang yang keruh , ambil yg jernih ''


No comments:

Post a Comment